søndag 27. februar 2011

Reklame:Ungdom og kroppsbilde

Reklame er overalt, alt fra store plakater, til små blader. Det er nesten umulig å gå ut, uten å bli bombardert av reklamer. Reklamer lokker oss med sterke farge, store tekster og lokkende produkter. Reklamens appellative virkemidler påvirker oss. Av reklamen som vi kanskje møter mest på er reklame som omhandler kroppen.

Ungdommer i dag er ganske opptatte av kroppen sin, spesielt jenter. ”Er jeg for tykk” er en tanke som går igjen hos mange ungdommer i dag. Reklamer kan bruke denne tankegangen som et viktig virkemiddel.
Motereklame forer oss med idealkropper som nesten er en fjern drøm for mange jenter og kvinner. Vårt syn på vår egen kropp blir bevisst eller ubevisst påvirket av skjønnhetsidealene vi finner i reklamene. Dette kan ha en ganske negativ effekt på mange ungdommer i dag. Mange kan bli svært opphengt i få den perfekte kroppen fordi de ser seg selv som tykke eller stygge. Selvbilde kan med andre ord bli forvrengt eller ødelagtt, rett og slett fordi de blir overøst med skjønnhetsidealer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar